Lisa Matthys is een hedendaagse kunstenaar wiens werk diepgeworteld is in maatschappelijke thema’s. Ze verkent de rol van kunst als middel voor reflectie, interventie en verandering, en beweegt zich tussen verschillende disciplines zoals beeldende kunst, installatie, participatieve praktijken en sociaal geëngageerde projecten. Voor haar krijgt kunst pas echt betekenis wanneer die aanzet tot nadenken en bijdraagt aan sociale bewustwording of transformatie.
Een rode draad doorheen Lisa’s werk is spel – en in het bijzonder het vrije, ongereguleerde spel van kinderen. Ze beschouwt spel als een fundamenteel menselijke en tegelijk subversieve activiteit, die zich onttrekt aan de logica van productiviteit, efficiëntie en winst. Spel opereert buiten de gecommodificeerde tijd waarin elke handeling moet renderen. In een wereld die steeds meer gestuurd wordt door controle, economie en snelheid, vormt spel een vorm van verzet – een ruimte voor verbeelding, vertraging, collectiviteit en spontaniteit.
In haar keramisch werk verwerkt ze verpakkingsvormen van speelgoed tot ogenschijnlijk verstilde, bijna geïsoleerde objecten. Door ze te ontdoen van kleur en speelmateriaal, transformeren deze vormen tot uitgeholde artefacten van consumptiecultuur. Wat overblijft zijn lege hulzen – gekristalliseerde relicten die hun oorspronkelijke speelse belofte verliezen. Ze laten geen ruimte meer voor verbeelding of eigen invulling; ze zijn letterlijk en figuurlijk voorgevormd en voorgekauwd.
Lisa stelde eerder tentoon in o.a. KANAL-Centre Pompidou, M HKA, Bozar en Het Bos.